Jak jeździć automatem – postój
Kluczyk możemy wyjąć tylko w jednym ustawieniu. Należy to zrobić mając na skrzyni wybraną literę P. P oznacza pozycję parkingową i tylko podczas bycia w tym trybie stacyjna nie jest zablokowana. Z tej pozycji nie ruszymy, ponieważ żadna z osi w takim ustawieniu nie jest napędzana. Jak sama nazwa wskazuje – powinniśmy używać tego trybu tylko w przypadku, kiedy nasze auto jest całkowicie nieruchome. Koła w trybie P są zablokowane, więc użycie tego trybu podczas jazdy spowoduje walkę mechanizmu blokady kół z poruszającymi się kołami. To na pewno doprowadzi do uszkodzenia takiego mechanizmu lub do gwałtownego zatrzymania pojazdu. Zatrzymując się, włączamy najpierw tryb N – neutralny, a później przechodzimy w tryb P – parking. To w pełni bezpieczne rozwiązanie.
Nie wolno jeździć na luzie
Nie należy również jechać na luzie. Automatyczna skrzynia biegów nie lubi takiej jazdy. Olej w jej środku nagrzewa się wówczas całkowicie niepotrzebnie. A z przegrzanym olejem jest różnie. Albo awaria wystąpi natychmiast, albo spowoduje to krótszą żywotność skrzyni.
Kiedy można wrzucić wsteczny bieg
Tak jak w manualnej skrzyni biegów, nie można wrzucać biegu wstecznego podczas nawet lekkiego toczenia się auta. To powoduje tarcia i słyszalne odgłosy nawet łamania zębatek. Dlatego zatrzymajmy całkowicie samochód, a dopiero później wybierzmy tryb R – wsteczny.
Poruszajmy się samochodem w miarę płynnie – na to powinniśmy zwracać uwagę przy trybie półautomatycznym. Jeżeli automatyczna skrzynia biegów powoduje, że odczuwamy szarpnięcia, to powinniśmy zdiagnozować taki problem u specjalisty.