Strona główna
Poradnik
Tutaj jesteś

Porada: Jak jeździć automatem

1 grudnia 2018


Samochód wyposażony w automatyczną skrzynię biegów to dla wielu obcokrajowców norma a nawet konieczność. W wielu krajach, takich jak chociażby Stany Zjednoczone ciężko znaleźć pojazd bez automatycznej skrzyni biegów. Dla nas automat może być czymś zupełnie nowym – Polacy od zawsze woleli samochody wyposażone w wersję manualną. Trend się zmienia i coraz więcej na naszych drogach jeździ samochodów, w których nie trzeba samemu zmieniać biegów. W momencie nabycia takiego auta, powinniśmy już wiedzieć jak jeździć automatem, by go nie zepsuć. Automatyczna skrzynia biegów jest bardziej podatna na uszkodzenia. Koszt remontu może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. To wszystko zależy od tego, jak z taką skrzynią będziemy się obchodzili.

Jak jeździć automatem – postój

Kluczyk możemy wyjąć tylko w jednym ustawieniu. Należy to zrobić mając na skrzyni wybraną literę P. P oznacza pozycję parkingową i tylko podczas bycia w tym trybie stacyjna nie jest zablokowana. Z tej pozycji nie ruszymy, ponieważ żadna z osi w takim ustawieniu nie jest napędzana. Jak sama nazwa wskazuje – powinniśmy używać tego trybu tylko w przypadku, kiedy nasze auto jest całkowicie nieruchome. Koła w trybie P są zablokowane, więc użycie tego trybu podczas jazdy spowoduje walkę mechanizmu blokady kół z poruszającymi się kołami. To na pewno doprowadzi do uszkodzenia takiego mechanizmu lub do gwałtownego zatrzymania pojazdu. Zatrzymując się, włączamy najpierw tryb N – neutralny, a później przechodzimy w tryb P – parking. To w pełni bezpieczne rozwiązanie.

Nie wolno jeździć na luzie

Nie należy również jechać na luzie. Automatyczna skrzynia biegów nie lubi takiej jazdy. Olej w jej środku nagrzewa się wówczas całkowicie niepotrzebnie. A z przegrzanym olejem jest różnie. Albo awaria wystąpi natychmiast, albo spowoduje to krótszą żywotność skrzyni.

Kiedy można wrzucić wsteczny bieg

Tak jak w manualnej skrzyni biegów, nie można wrzucać biegu wstecznego podczas nawet lekkiego toczenia się auta. To powoduje tarcia i słyszalne odgłosy nawet łamania zębatek. Dlatego zatrzymajmy całkowicie samochód, a dopiero później wybierzmy tryb R – wsteczny.

Poruszajmy się samochodem w miarę płynnie – na to powinniśmy zwracać uwagę przy trybie półautomatycznym. Jeżeli automatyczna skrzynia biegów powoduje, że odczuwamy szarpnięcia, to powinniśmy zdiagnozować taki problem u specjalisty.

DriveOMNI

W naszej redakcji przygotowujemy artykuły, które nie tylko pomagają w rozwiązywaniu problemów związanych z samochodami i motocyklami, ale także inspirują do odkrywania nowych dróg i doświadczeń na czterech lub dwóch kółkach.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Wideorejestrator Samochodowy
Używany SEAT z pewnym pochodzeniem
Poznaj ratę leasingu nowego auta firmowego

Jesteś zainteresowany reklamą?

Poznaj ratę leasingu nowego auta firmowego